Toužimský a Arakain: Drsná poetika legend české metalové scény

Touzimsky Arakain

Počátky Arakainu

Kořeny Arakainu sahají do roku 1982, kdy se v pražských Dejvicích zformovala parta nadšených muzikantů toužících po vlastní tvorbě. V čele s kytaristou a zpěvákem Jiřím Urbanem a baskytaristou Miroslavem Machou začala kapela zkoušet pod názvem Arakain, inspirovaným románem Stephena Kinga. První sestava se brzy ustálila s příchodem bubeníka Oldřicha Slezáka a klávesisty Luboše Dobeše. Arakain se od začátku profiloval jako heavy metalová kapela s prvky hard rocku, silným důrazem na melodie a texty v češtině. Právě texty se staly jedním z hlavních poznávacích znamení kapely. V roce 1983 nastoupil do Arakainu nový zpěvák, charismatický Aleš Brichta. Jeho příchod znamenal zásadní zlom v historii kapely. Brichtovo charisma, energický projev a specifický hlas dodaly Arakainu nový rozměr a pomohly kapele prorazit na československé metalové scéně.

Vstup kytaristy Toužimského

Jiří Urban opustil Arakain v roce 1989. Nahradil ho mladý a talentovaný kytarista Daniel Toužimský. Toužimský, pocházející z pražských Dejvic, s sebou přinesl do kapely novou energii a hudební vlivy. Jeho styl hry, ovlivněný heavy metalem a hard rockem, dodal Arakainu tvrdší a modernější zvuk. Toužimského příchod znamenal pro Arakain začátek nové éry. S ním kapela nahrála alba "Arakain", "Schizofrenie" a "Archeology", která patří k nejúspěšnějším v historii Arakainu. Toužimský se na těchto albech autorsky podílel na hudbě i textech. Jeho kytarové riffy a sóla se staly charakteristickým znakem zvuku Arakainu z počátku 90. let. Spolupráce Toužimského s Arakainem trvala do roku 1995. Během této doby se Arakain stal jednou z nejpopulárnějších rockových kapel v Československu. Toužimský se po svém odchodu z Arakainu věnoval vlastním hudebním projektům a hostování v jiných kapelách.

Éra Thrash metalu

Arakain se zrodil v roce 1982 a stal se pevnou součástí československé metalové scény. Kapela, jejíž jádro tvořili zpěvák a baskytarista Aleš Brichta a kytarista Jiří Urban, se brzy prosadila syrovým, energickým zvukem, který odrážel vzestup thrash metalu. Právě příchod kytaristy Mirka Machanka v roce 1987 znamenal pro Arakain zásadní zlom. Machanek, ovlivněný tehdejšími thrashovými ikonami jako Metallica, Slayer a Kreator, vnesl do hudby Arakainu agresivnější a techničtější prvky.

Toužimský se k Arakainu připojil v roce 1992, tedy v době, kdy už kapela měla na kontě úspěšná alba "Thrash The Trash" a "Schizofrenie". Jeho příchod znamenal další posun v hudebním směřování Arakainu. Toužimský, vynikající kytarista s citem pro melodii, pomohl kapele najít rovnováhu mezi thrashovou agresivitou a melodickou přístupností. Výsledkem byla alba jako "Archeology", "Apage Satanas" a "Slečna závist", která Arakain katapultovala mezi nejpopulárnější rockové kapely v Čechách. Toužimský se na těchto albech autorsky podílel na hudbě a jeho kytarové riffy se staly neodmyslitelnou součástí zvuku Arakainu. Jeho působení v kapele trvalo až do roku 2002 a zanechalo nesmazatelnou stopu v historii Arakainu.

Legenda Apage Satanas

Jiří Urban, známý spíše pod uměleckým jménem Aleš Brichta, se nesmazatelně zapsal do historie Arakainu. Jeho charisma a nezaměnitelný hlas formovaly sound kapely v 80. letech. Právě z tohoto období pochází i legendární album "Thrash The Trash", na kterém se nachází i skladba "Apage Satanas". Píseň, která se stala hymnou celé jedné generace, reflektuje tehdejší tíživou atmosféru a touhu po svobodě. Text plný symboliky a dvojsmyslů dokázal oslovit fanoušky napříč republikou a katapultoval Arakain mezi nejvýznamnější představitele československé metalové scény.

Po odchodu Brichty v roce 1989 se frontmanem Arakainu stal Petr Kolář. Kapela se pod jeho vedením vydala melodičtějším směrem, nicméně na důrazu neztratila. "Apage Satanas" zůstala pevnou součástí koncertního repertoáru a dodnes budí emoce u fanoušků napříč generacemi. Její odkaz je stále živý a připomíná nám sílu hudby, která dokáže spojovat a inspirovat.

Experimenty a rockové melodie

Touzimský a Arakain, to je spojení, které v srdcích fanoušků českého metalu rezonuje už desítky let. Kytarista Jiří Urban, známý spíše pod přezdívkou Touzimský, se do kapely přidal v roce 1987 a jeho příchod znamenal pro Arakain zásadní zlom. Touzimský do kapely přinesl nejen svůj osobitý kytarový styl, ale také vášeň pro experimentování a posouvání hranic heavy metalu.

Jeho rukopis je patrný na albech jako "Thrash The Trash" nebo "Black Jack", která patří k tomu nejtvrdšímu a nejprogresivnějšímu, co kdy Arakain nahrál. Touzimský se nebál experimentovat s různými hudebními styly, od thrash metalu přes hard rock až po progresivní rockové prvky. Jeho kytarové riffy a sóla se staly legendárními a inspirovaly celou generaci českých metalových kytaristů.

Ačkoliv Touzimský z Arakainu v roce 1995 odešel, jeho hudební odkaz je v kapele stále živý. Jeho éra je považována za jedno z nejkreativnějších období Arakainu a jeho jméno zůstává navždy spjato s nezapomenutelnými rockovými melodiemi, které i po letech znějí svěže a energicky.

Odchod Jiřího Urbana

Jiří Urban, dlouholetý baskytarista Arakainu, kapelu opustil v roce 2002. Jeho odchod byl pro fanoušky i pro samotnou kapelu šokem. Urban byl s Arakainem spjatý od roku 1983 a podílel se na všech zásadních albech. Jeho odchod znamenal konec jedné éry.

Důvody jeho odchodu nebyly nikdy oficiálně objasněny. Spekulovalo se o neshodách s ostatními členy kapely, zejména s frontmanem Janem Toužimským. Toužimský byl známý svou silnou osobností a jeho vztahy s ostatními hudebníky bývaly často napjaté.

Urbanův odchod byl pro Arakain velkou ztrátou. Byl to nejen vynikající baskytarista, ale také důležitý skladatel a aranžér. Jeho odchodem ztratila kapela kus své identity.

Toužimský jako frontman

Aleš Brichta opustil Arakain v roce 1992 a na jeho místo nastoupil Petr Kolář. Kapela s Kolářem nahrála několik úspěšných alb, ale v roce 2002 se jejich cesty rozešly. Arakain hledal nového zpěváka a volba padla na Honzu Toužimského. Toužimský byl známý svým působením v metalové kapele Titanic a jeho příchod do Arakainu znamenal pro kapelu výraznou změnu. Toužimský přinesl do Arakainu nový, modernější zvuk a jeho hlasový rozsah byl impozantní. S Toužimským v čele Arakain vydal alba "Warning!" (2005) a "Restart" (2009), která se setkala s pozitivním ohlasem fanoušků i kritiky.

Toužimský se stal důležitou součástí Arakainu a jeho charisma a energie na pódiu si získaly srdce mnoha fanoušků. Jeho hlasové schopnosti mu umožňovaly s lehkostí zvládat jak melodické pasáže, tak i drsnější metalové riffy. Toužimský s Arakainem absolvoval nespočet koncertů a festivalových vystoupení a stal se nedílnou součástí české metalové scény. Jeho éra v Arakainu je považována za velmi úspěšné období a Toužimský je dodnes fanoušky vnímán jako jeden z nejvýraznějších frontmanů kapely.

Nová kapitola Arakainu

Jan Toužimský se stal součástí Arakainu v roce 1987, kdy nahradil na postu baskytaristy Aleše Sobola. Jeho příchod znamenal pro kapelu zásadní krok vpřed. Toužimský s sebou přinesl nejen hudební um, ale i skladatelský talent a charisma, které z něj brzy udělalo jednoho z nejoblíbenějších členů Arakainu. Jeho typický dravý styl hry na baskytaru se stal neodmyslitelnou součástí zvuku kapely a výrazně ovlivnil tvorbu Arakainu v následujících letech. S Toužimským v sestavě kapela nahrála svá nejúspěšnější alba, jako "Thrash The Trash", "Black Jack" a "Schizofrenie". Jeho skladatelský přínos kapele je nezpochybnitelný, složil hudbu k mnohým hitům Arakainu, například "Apage Satanas", "Gladiátoři" nebo "Kolonie termitů".

Charakteristický zvuk

Touzimský se k Arakainu přidal v roce 1989 a jeho příchod znamenal pro kapelu zásadní zlom. Jeho agresivní vokál a energické vystupování na pódiu dodaly hudbě Arakainu nový rozměr a pomohly kapele prorazit do širšího povědomí. Touzimského hlas, s charakteristickým chraplákem a vysokým rozsahem, se stal pro Arakain typickým a nezaměnitelným. Jeho vokální projev byl ovlivněn heavy metalovými zpěváky, jako je Bruce Dickinson z Iron Maiden nebo Rob Halford z Judas Priest, ale zároveň si uchoval vlastní originalitu. Touzimský dokázal do svého zpěvu vložit silné emoce, od agresivity a vzdoru až po smutek a melancholii. Jeho texty, často kritické k tehdejšímu režimu, rezonovaly s mladými lidmi a staly se hymnou generace. Touzimský s Arakainem nahrál celkem devět studiových alb, která patří k tomu nejlepšímu, co česká metalová scéna nabízí. Mezi nejznámější hity z tohoto období patří "Apage Satanas", "Gladiátor", "Kolonie teroru" nebo "Na věky věků".

Texty plné temnoty

Arakain, tohle jméno rezonuje českou metalovou scénou už od 80. let. A neodmyslitelně k němu patří i postava frontmana, baskytaristy a textaře Jana "Honzy" Toužimského. Jeho texty, často označované jako "temné", se staly pro Arakain doslova poznávacím znamením.

Toužimský se ve svých textech neobrací k banalitám. Naopak, noří se do hlubin lidské duše, do temných zákoutí společnosti. Jeho texty jsou plné syrové energie, revolty, ale i melancholie a skepse. Často se v nich objevují motivy smrti, zla, ale i touhy po svobodě a spravedlnosti.

Jeho styl je přímočarý, bez zbytečných kudrlinek. Používá silná slova, která jdou přímo na dřeň věci. Jeho texty nejsou jenom doplňkem hudby, ale tvoří s ní jeden kompaktní celek.

Právě díky Toužimského textům si Arakain získal srdce tisíců fanoušků. Jeho texty oslovují ty, kteří se nebojí nahlédnout do temných zákoutí lidské existence. A i když se v nich často objevuje smutek a beznaděj, v jádru v nich dřímá i jiskra naděje. Naděje na to, že i v tom nejtemnějším koutě se dá najít světlo.

Vliv na českou scénu

Arakain s Toužimským v čele se nesmazatelně zapsal do historie české metalové a hardrockové scény. Kapela, založená už v roce 1982, si rychle získala popularitu syrovým zvukem a energickými koncerty. Toužimského texty, často kritické k tehdejšímu režimu, rezonovaly s mladou generací a staly se hlasem revolty. Arakain ovlivnil celou řadu dalších kapel, ať už hudebně nebo postojem. Skupiny jako Kabát, Kreyson nebo Harlej se hlásí k odkazu Arakainu a jeho vlivu na jejich tvorbu.

Toužimský se stal ikonou české metalové scény. Jeho charisma, hlas a texty oslovily celé generace fanoušků. Jeho odchod z kapely v roce 2002 byl pro mnohé šokem, ale Arakain pokračuje v činnosti dodnes. I po letech zůstává tvorba Arakainu s Toužimským v čele nedílnou součástí české hudební historie a inspirací pro další generace hudebníků.

Arakain dnes

Arakain, to je pojem, který v českém metalovém rybníčku rezonuje už od 80. let. Kapela si prošla bouřlivými začátky, změnami v sestavě a také tragickou ztrátou svého frontmana Aleše Brichty. Přesto se Arakain dokázal vždycky zvednout a pokračovat v cestě za svými fanoušky. A právě v tomhle pokračování hraje klíčovou roli Jiří Urban, kytarista a duchovní otec kapely. Jeho neutuchající energie a vášeň pro hudbu jsou motorem, který žene Arakain kupředu i po těch letech.

Dneska Arakain sází na osvědčenou sestavu, kde vedle Urbana září Honza Toužimský. Jeho příchod v roce 2005 znamenal pro kapelu nový vítr do plachet. Toužimský, se svým charismatickým projevem a silným hlasem, dokázal navázat na odkaz Aleše Brichty a zároveň vtisknout Arakainu vlastní tvář. Jeho pěvecký rozsah a energie na podiu si získaly srdce fanoušků napříč generacemi.

Arakain dnes není jen kapela, je to fenomén. Jejich koncerty jsou proslulé skvělou atmosférou a energií, která strhne i ty nejzarytější odpůrce tvrdší muziky. Ať už hrají staré pecky jako "Apage Satanas" nebo "Gladiátor", nebo novinky z posledních alb, vždycky do toho dají všechno. A to je to, co na nich fanoušci milují – upřímnost, energii a lásku k muzice.